Sähköauton lataus kotona tehokkaasti voimavirtapistokkeesta
Suurin syy voimavirtapistokkeen hyödyntämisen suosion kasvuun sähköauton tai plug-in hybridin lataamiseen kotona on korkea latausteho ja se, että monista kiinteistöstä löytyy valmiina voimavirtapistoke seinältä tai sähkökaapista. Siinä missä tavallinen kotitalouspistoke (eli suko-pistoke) antaa yksivaihevirtaa, voimavirtapistoke antaa kolmivaihevirtaa.
Lataustehona tämä tarkoittaa sitä, että tavallisesta kotitalouspistokkeesta saa ulos 3,7 kilowattia, kun taas voimavirtapistokkeesta ladattaessa on mahdollista saada jopa 11 kilowatin latausteho. Lataustehossa on siis erittäin merkittävä ero varsinkin isoja sähköauton akkuja ladatessa. Käytännössä 11 kilowatin latauksella lähes minkä tahansa sähköauton akuston lataa tyhjästä täyteen yön aikana.
Sen sijaan vanhemman hybridiautokannan lataus ei välttämättä voimavirtapistokkeen kautta mullistu, koska suurin osa valmistajista on varustellut autot 1-vaiheisella laturilla. Käytännössä tämä tarkoittaa maksimissaan 3,7 kilowatin lataustehon sisäänottoa, jolloin lataustehossa ei ole eroa tavallisen kotitalouspistokkeen ja voimavirtapistokkeen välillä. Eroa on kuitenkin latauksen turvallisuudessa, sillä tavallisia kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta. Voimavirtapistoke taas on suunniteltu kestämään jatkuvaa korkeaa kuormitusta ja on siten myös turvallinen tapa ladata sähköautoa tai hybridiautoa.
Kannattaa kuitenkin aina latausvaihtoehtoja pohdiskellessa tarkistaa oman sähköauton tai hybridin sisäinen laturi eli millä maksimiteholla autoa voi ladata, ja miettiä sitä kautta paras tarpeisiin sopiva latausratkaisu!
Sähköauton lataus voimavirtapistokkeesta on edullisempi vaihtoehto latausasemalle
Vaikka voimavirtapistoketta ei olisi valmiina kotona, tulee sen asentaminen sähköauton latausasemaan verrattuna yleensä huomattavasti edullisemmaksi. Asentaminen vaatii aina sähkömiehen, mutta itse voimavirtapistoke on investointina huomattavasti huokeampi kuin varsinainen sähköauton latausasema.
Sähkömiehen apua kannattaa hyödyntää kapasiteetin tarkistamisessa. Samaan linjaan on voitu asentaa muitakin paljon sähköä kuluttavia laitteita, kuten esimerkiksi saunan kiuas, jolloin ihan täyden 11 kilowatin tehoa ei kannata voimavirtapistokkeestakaan ajaa ulos. Muuten kiukaan käyttö ja auton lataus samanaikaisesti voi pongauttaa sulakkeet ylikuormituksesta. Sähköauton latausasemista saa yleensä helposti säädettyä lataustehon voimakkuutta, ja sama onnistuu myös sähköauton voimavirta-latauslaitteesta ladattaessa. Toisaalta sähköautoista löytyy lähes poikkeuksetta virran vastaanottoon asetukset, jolloin voit auton asetuksista määritellä paljonko virtaa otetaan sisään.
Esimerkiksi Blaupunktin voimavirta-latauslaite on varustettu säätimellä, jolla voi helposti säätää lataustehon 8-16 ampeerin välille. Yksi hyvä vaihtoehto onkin asettaa voimavirtapistoke antamaan täyttä tehoa, mutta säätää autosta tai latauspiuhasta virran ottoa hieman pienemmälle. Tällöin hätäisemmissä tilanteissa voi sitten hyödyntää myös 11 kilowatin maksimitehoa.
Blaupunkt voimavirta-latauslaite sähköauton lataamiseen voimavirtapistokkeesta
Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaitteella sähköauton tai hybridin lataus voimavirtapistokkeesta onnistuu suoraan ilman lisälaitteita, kunhan voimavirtapistoke löytyy seinästä. Blaupunktin kannettavasta latauslaitteesta löytyy monia ominaisuuksia, joita todella arvostaa arkikäytössä. Ensinnäkin kaapelin pituus on 8 metriä, mikä antaa paljon joustoa auton sijoitteluun: tarvittaessa 8 metriä kaapelia riittää kiertämään auton, jos pistoke sattuu olemaan toisella puolella autoa tai esimerkiksi katoksessa on kaksi autoa.
Blaupunkt voimavirta-latauslaitteessa on IP65-luokitus, joten sitä voi huoletta käyttää ulkona ympäri vuoden myös Suomen olosuhteissa. Siitä löytyy myös todella kätevä säätölaite, josta voi helposti säätää lataustehoa 8-16 ampeerin välille tarvittaessa. Samasta säätölaitteesta voi myös ajastaa latauksen ajankohdan myöhemmin alkavaksi, esimerkiksi yölle, jolloin sähkön hinta on halvempaa.
Yhteenveto sähköauton lataukseen voimavirtapistokkeesta
- Suurin syy sähköauton voimavirtalatauksen kasvuun on korkea latausteho ja se, että monista kiinteistöstä löytyy valmiina voimavirtapistoke seinältä tai sähkökaapista.
- Voimavirta-latauslaitteen avulla lataat sähköauton suoraan voimavirtapistokkeesta, ja lataus on kolme kertaa nopeampi kuin suko-latauslaitteella. Mikäli kotoa löytyy voimavirtapistoke, suosittelemme tätä vaihtoehtoa.
- Kiinteän latausaseman latausteho on sama kuin voimavirtapistokkeesta ladattaessa, mutta vaatii aina ammattisähköasentajan asennuksen. Eikä sitä saa otettua matkalle mukaan.
- Voimavirtapistoke on suunniteltu kestämään jatkuvaa korkeaa kuormitusta ja on siten myös turvallinen tapa ladata sähköautoa tai hybridiautoa.
- Esimerkiksi Blaupunktin voimavirta-latauslaite on varustettu säätimellä, jolla voi helposti säätää lataustehon 8-16 ampeerin välille. Voit myös ajastaa latauksen ajankohdan myöhemmin alkavaksi, esimerkiksi yölle, jolloin sähkön hinta on halvempaa.
Vinkki: Hankkimalla voimavirta-latauslaitteen ja siihen voimavirta/suko -adapterin, voit ladata sähköautoa sekä voimavirtapistokkeesta että tavallisesta kotipistorasiasta samalla latauslaitteella. Tämä on kätevä esimerkiksi silloin, jos kotona on voimavirtapistoke, mutta esimerkiksi työpaikalla tai mökillä ei.
Kaikki sähköauton lataamiseen liittyvät tuotteet löydät täältä.
Lue myös muut oppaamme: