Juuri nyt moni miettii kuumeisesti sähköauton hankintaa. Varsinkin viime aikaiset verohuojennukset sekä täyssähköauton hankintatuki ovat kiihdyttäneet uusien sähköautojen tilausmääriä. Usein edellytys sähköauton hankinnalle on kuitenkin se, että pystyt lataamaan autoa kotonasi.
Itse asiassa sähköautoilu on todella helppoa, mikäli sähköauton lataus kotona onnistuu. Silloin normaaliin, päivittäiseen ajoon ei yleensä tarvita muuta latausta. Siksi kokosimme vaihtoehdot kotilaukselle tähän oppaaseen. Vaihtoehtoja kotilataukselle on oikeastaan kolme: sukolatauslaite, voimavirtalatauslaite tai kiinteä latausasema.
Sähköauton latauslaite kotiin
Sähköauton lataaminen kotona tapahtuu vaihtovirralla (AC). Vaihtovirtalataukseen tarvitset siis joko latauslaitteen tai kiinteän latausaseman, jotta saat virtaa sähköautoon (tai ladattavaan hybridiautoon). Varsinainen laturi sijaitsee sähköauton sisällä, pellin alla. Ja auton sisäinen laturi on viime kädessä se, mikä määrittää suurimman mahdollisen lataustehon.
Valtaosa nykysähköautoista sisältää kolmivaiheisen 11kW laturin, mutta vanhemmissa sähköautoissa sisäinen laturi saattaa olla vain yksivaiheinen 3,6kW tai esimerkiksi 6,6kW. Kannattaa siis ehdottomasti jo auton hankintavaiheessa tarkastaa, millä nopeudella autoa voi kotona ladata, eli toisin sanoen kuinka nopea sisäinen laturi sähköautossa on.
Helpoin vaihtoehto on suko-latauslaite, jonka avulla lataat suoraan tavallisesta pistorasiasta
Helpoin ratkaisu sähköauton kotilataukseen on suko-latauslaite, jolla lataat suoraan tavallisesta töpselistä eli suko-pistorasiasta. Eli siis se sama pistorasia, mistä tulee virta vaikka televisioon, kännykän laturiin tai vaikka pölynimuriin. Suko-laturi on yksivaiheinen ja antaa virtaa maksimissaan 1 x 16 ampeeria (A).
Suko-laturin huono puoli onkin varsin hidas latausteho. Täydellä 16 ampeerin teholla auto lataa tunnissa maksimissaan 3,7 kilowattia (kW) eli 10 tunnissa 37 kW. Sillä sähkömäärällä ajaa autosta ja ajotyylistä riippuen noin 150-200 kilometriä (kylmällä säällä vielä vähemmän). Jos siis ajat paljon ja pidempää matkaa, suko-laturi ei ole välttämättä paras valinta.
Suko-laturilla ladattaessa on myös tärkeää huomioida, että käytettävä pistorasia on ehjä, kohtalaisen uusi ja hyväkuntoinen. Myös sähköjohdotuksen kunto on hyvä tarkistuttaa ammattilaisella.
Kuvassa näkyvän Blaupunktin suko-latauslaitteen latausvirta on säädettävissä 8-16 ampeerin välille, eli saat käytettävissä olevasta pistorasiasta aina parhaan mahdollisen hyödyn sekä turvallisen latauksen. Lisäksi laitteen sisäänrakennettu vikavirtasuoja-anturi suojaa vikavirralta. Latauslaitteen kaapeli on 8 metriä pitkä.
Sähköauton lataus voimavirtapistokkeesta
Suko-latauslaitetta turvallisempi ja selvästi nopeampi ratkaisu on sähköauton lataus punaisesta voimavirtapistokkeesta. Voimavirta-latauslaitteen avulla lataat sähköauton suoraan voimavirtapistokkeesta ilman lisälaitteita. Voimavirta-latauslaite on kolmivaiheinen ja antaa virtaa maksimissaan 3 x 16 ampeeria. Eli toisin sanoen kolme kertaa enemmän kuin suko-latauslaite.
Mikäli kotoa löytyy voimavirtapistoke, suosittelemme ehdottomasti tätä vaihtoehtoa. Täydellä 3 x 16 ampeerin teholla auto lataa tunnissa 11 kilowattia, mikä tarkoittaa kilometreissä toimintamatkana 50-60 km. Tämä tarkoittaa siis sitä, että 10 tunnissa lähes minkä tahansa sähköauton akku tulee täyteen virtaa. Eli esimerkiksi yön aikana lataat auton akun täyteen, vaikka päivän aikana olisi tullut ajettua akku tyhjäksi.
Blaupunktin voimavirta-latauslaitteen kaapeli on 8 metriä pitkä, joten ei haittaa, vaikka voimavirtapistoke ei sijaitsisi ihan auton vieressä. Myös voimavirta-latauslaitteen latausvirta on säädettävissä 8-16 A välille, eli saat käytettävissä olevasta voimavirtapistorasiasta parhaan mahdollisen hyödyn sekä turvallisen latauksen.
Kiinteä sähköauton latauslaite vaihtoehtona voimavirtarasialle
Voimavirtalatauslaitteen vaihtoehto on kiinteä sähköauton latauslaite eli latausasema. Kiinteä latauslaite on kolmivaiheinen ja antaa virtaa maksimissaan 3 x 16 ampeeria. Latausteho on siis sama 11 kW kuin voimavirtapistokkeesta ladattaessa, mutta kiinteä latausasema on ehkä seinällä näyttävämpi sekä myös käytössä helpompi kotilatausratkaisu. Toisaalta kiinteä latauslaite on jonkin verran voimavirta-latauslaitetta kalliimpi ja vaatii ammattisähköasentajan asennuksen.
Hyvänä puolena kiinteässä latausasemassa on se, että sitä on vaikea varastaa. Toisaalta taas sitä ei voi ottaa esimerkiksi matkalle tai työpaikalle mukaan kuten voimavirta-latauslaitteen.
Blaupunkt sähköauton latausasemassa on 5 metrin kiinteä kaapeli ja latausteho voidaan asennusvaiheessa säätää välille 8A – 16A. Latausasema on turvallinen sisäänrakennetuilla vikavirtasuojilla ja sen voi asentaa joko ulos tai sisälle esimerkiksi autotalliin.
Sähköauton lataaminen taloyhtiössä
Jos asut taloyhtiössä, helpoin tapa sähköauton lataamiseen on vaihtaa lämmitystolpan tilalle latauslaite, joka mittaa sähköauton lataamiseen käytettävän sähkön kulutuksen. Tähän muutostyöhön tarvitset taloyhtiön luvan. Lisäksi tulee sopia taloyhtiön kanssa sähköauton (tai ladattavan hybridiauton) lataamiseen kuluvan sähkön laskuttamisesta asukkaalta.
Yhä useampi taloyhtiö on myös osakkaiden yhteisellä päätöksellä asennuttanut sähköauton latauslaitteet kaikille autopaikoille. Sähköauton latausmahdollisuus asukkaille tulee jatkossa olemaan yhä tärkeämpi tekijä uuden asunnon ostajalle ja näin nostaa myös asunnon hintaa ja houkuttelevuutta.
Lisätietoa sähköautojen latauspisteiden toteuttamisesta taloyhtiössä löydät Kiinteistöliiton sivuilta.
Type 2 latauskaapelin valinta sähköautoon
Jos pelkkä kotilataus ei riitä ja lataat sähköautoa myös julkisissa latauspisteissä, tarvitset lisäksi Type 2 -latauskaapelin, sillä julkiset latauspisteet ovat pääasiassa johdottomia. Usein Type 2 -latauskaapeli tulee sähköauton mukana, mutta ei aina. Kannattaakin siis tarkistaa autoa hankkiessa, tuleeko mukana latauskaapeli.
Type 2 -latauskaapelin valinnasta olemme laatineet oman oppaan ja se löytyy täältä. Se kannattaa myös lukaista ennen sähköauton latauskaapelin hankintaa.
Yhteenveto sähköauton kotilatausvaihtoehdoista
- Sähköauton lataamiseen kotona on käytännössä kolme vaihtoehtoa: sukolatauslaite, voimavirtalatauslaite tai kiinteä latausasema
- Suko-latauslaite on usein helpoin vaihtoehto, mutta tarjoaa vain 3,7 kW lataustehon. Jos siis ajat paljon ja pidempää matkaa, suko-laturi ei ole välttämättä paras valinta.
- Voimavirta-latauslaitteen avulla lataat sähköauton suoraan voimavirtapistokkeesta, ja lataus on kolme kertaa nopeampi kuin suko-latauslaitteella. Mikäli kotoa löytyy voimavirtapistoke, suosittelemme tätä vaihtoehtoa.
- Kiinteän latauslaitteen latausteho on sama kuin voimavirtapistokkeesta ladattaessa, mutta vaatii ammattisähköasentajan asennuksen. Kiinteä latausaseman on kuitenkin näyttävämmän näköinen ja vaikea varastaa. Toisaalta sitä ei saa otettua matkalle mukaan.
Vinkki: Hankkimalla voimavirta-latauslaitteen ja siihen voimavirta/suko -adapterin, voit ladata sähköautoa sekä voimavirtapistokkeesta että tavallisesta kotipistorasiasta samalla latauslaitteella. Tämä on kätevä esimerkiksi silloin, jos kotona on voimavirtapistoke, mutta esimerkiksi työpaikalla tai mökillä ei.
UUTTA: Nyt Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite saatavana myös 6 metrin kaapelilla! Hinta on hieman 8 metrin kaapelia edullisempi, mutta pituus on silti moniin paikkoihin riittävä. Ja laatu on taattua Blaupunktia.
Kaikki sähköauton ja ladattavan hybridiauton lataamiseen liittyvät tuotteet löydät täältä.
Lue myös oppaamme: Type 2 -latauskaapelin valinta sähkö- tai hybridiautoon.