Sodassa ja rakkaudessa kaikki on sallittua. Myös yritysmaailmasta kantautuu hämmästyttävä esimerkki, johon tämä sanonta osuu kuin nakutettu.
Duracell-pupu on tunnettu ja maailmankuulu, mutta vain harvat tuntevat sen tarinan. Mistä se syntyi ja miten siitä tuli niin tunnettu? Miten Duracellin ja Energizerin vaaleanpunaiset puput ajautuivat sotaan?
Tässä artikkelissa sukellamme Duracell-pupun hämmästyttävään historiaan ja selvitämme näiden kahden pupun välisen sodan taustat.
Nerokasta vai röyhkeää? Sen saat sinä, arvoisa lukija, päättää.
Duracell – maailmanlaajuinen menestystarina
Duracell on tunnettu muun muassa valmistamistaan paristoista, joita se valmistaa yleisimmissä kokoluokissa kuten alkaliparisto AAA, AA, C, D ja 9V. Markkinoinnissaan se painottaa aina paristojen kestävyyttä.
Duracell-tuotemerkki yhdistetään yleensä laatuun sekä mustakupari brändiväritykseen.
Duracellin tarina alkaa jo 1920-luvulta, kun tiedemies Samuel Ruben ja volframifilamenttilangan valmistuksen asiantuntija Philip Rogers Mallory kohtasivat. Aluksi brändi tunnettiin Malloryn nimen alla.
1940-luvulla merkin paristoilla oli iso rooli toisessa maailmansodassa.
1950-luvulla merkin paristoja käytettiin kannettavissa radioissa.
1960-luvulla Mallory-tuotemerkki esitteli ensimmäiset alkaliparistot, jotka oli suunniteltu erityisesti Kodak Instamatic -kameroille. Duracell-paristot piipahtivat tiettävästi jopa kuussa asti.
Mainostoimisto New Yorkissa, Dancer Fitzgerald Sample, loi Duracell-pupun (englanniksi Duracell Bunny) ja hahmon ympärille Drum Rabbit -televisiomainoksen.
1973 syntyi Duracell-pupu, joka edustaa loppumatonta energiaa ja pitkäikäisyyttä. Pupusta tuli nopeasti ikoninen hahmo ympäri maailman. Mutta sitten tapahtui jotain, joka jäi historiaan… Mukaan kuvioihin astui kilpailijan vaaleanpunainen Energizer-pupu.
Miten tämä tapahtui?
Pörröisten pupujen taistelu
Palataan vielä vuoteen 1973, jolloin Duracell-pupu ilmestyi ensi kerran tv-mainoksessa ja soitti rumpua. Hauskassa mainoksessa oli muita pupuja, jotka kuitenkin yksi kerrallaan kaatuivat. Ainoastaan pupu, joka kävi Duracell-paristojen voimalla, jaksoi jatkaa soittoaan.
Katso video:
On hyvä tietää, että tuolloin alkaliparistot eivät olleet vielä kovin tunnettuja, vaan silloin käytettiin suurimmaksi osaksi sinkki-hiiliparistoja. Kuitenkin alkalipariston kestävyys niihin verrattuna on ylivertainen. Tämä haluttiin tuoda esille mainoksessa.
Duracell-pupusta tulikin nopeasti suosittu hahmo ympäri maailman. Harmi vain, että Duracell ilmeisesti unohti uusia pupuansa suojaavan tavaramerkin.
Kilpaileva yritys Energizer huomasi tämän ja hyödynsi tilanteen. Se toi oman versionsa vaaleanpunaisesta pupusta markkinoille eli Energizer-pupun.
Energizer teki mainoksen, joka oli parodia suoraan Duracellin mainosvideoista. Siinä oli vaaleanpunainen pupu varustettuna ylisuurilla varvassandaaleilla ja aurinkolaseilla ja joka löi taukoamatta rumpuja.
Katso video:
Aluksi Energizer-pupu vaikutti myönteisesti Duracellin paristomyynteihin ja Energizerin markkinaosuus jopa pieneni. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, kun vuosien saatossa Energizer-pupusta (englanniksi Energizer Bunny) tuli entistä tunnetumpi ja suositumpi.
Se raivasi tiensä myös populaarikulttuuriin, jossa se on päätynyt Windowsin näytönsäästäjiin ja jopa Yhdysvaltain presidenttiehdokkaiden puheisiin. Tietenkin Energizer oli rekisteröinyt tavaramerkkinsä ja Duracellin oli liian myöhäistä tehdä mitään korjausliikettä.
Salainen sopimus
1990-luvulla yritykset tekivät salaisen sopimuksen, jossa Energizer sai luvan käyttää pupuaan rauhassa Yhdysvaltojen ja Kanadan markkinoilla, kun taas Duracell käyttää sitä muualla, ympäri maailmaa.
Tästä syystä tänä päivänä Energizer-pupu on tunnettu Yhdysvalloissa ja Kanadassa, mutta muualla maailmassa Duracell-pupu vetää pidemmän korren.
Kahden pörröisen pupun taistelu jatkuu ja samalla tarinassa piilee tärkeä opetus: oma selusta kannattaa aina suojata ja rekisteröidä oma tavaramerkki.
BroShopin valikoimista löydät myös laadukkaat Duracell-tuotteet sekä kestävät alkaliparistot.
Artikkelin lähteet: Crearon las pilas que usan todos, llegaron a la Luna y un conejo las popularizó: el origen de Duracell - El Cronista
How Duracell's Bunny was Outraced by Energizer | LinkedIn
Duracell vs Energizer: la guerra por el conejito rosa aún dura - Libre Mercado